2024 m. gruodžio 13 d. Fotografijos muziejuje atidaryta Sauliaus Paukščio kūrybos apžvalginė paroda „Vaizdai ir Regėjimai“, apimanti daugiau kaip 4 dešimtmečių autoriaus kūrybos laikotarpį – nuo pirmųjų mokyklinių fotografijos bandymų iki naujausių, šiais metais sukurtų darbų. Tai laiko ir žmogaus vidinių būsenų refleksija, kurioje ryškėja autoriaus kūrybinių strategijų raida ir lūžių momentai laikmečio kontekste, atsiskleidžia autoriaus šiuolaikinio kūrybos braižo genezė. Paroda veiks iki 2025 m. kovo 2 d.
Parodoje eksponuojami S. Paukščio kūriniai iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus – Fotografijos muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, MO muziejaus rinkinių, Ramučio Petniūno kolekcijos ir autoriaus archyvo.
Fotomenininkas avangardistas, visuomenininkas ir įvairių meno akcijų organizatorius Saulius Paukštys (g. 1964 m. Vilniuje) Lietuvos fotografijos padangėje pasirodė paskutinįjį sovietmečio dešimtmetį. Pradėjęs fotografuoti klasiokų gyvenimą, studentavimo laikais Kaune 1982–1987 m. rimtai pasinėrė į fotografijos kūrybą, eksperimentus ir savito kūrybinio kelio paieškas. Čia lemiamos reikšmės turėjo pažintys su Arūnu Kulikausku, Gintautu Stulgaičiu, Visvaldu Dragūnu ir įsitraukimas į neformalios „Plėšriųjų“ grupės veiklą.
Šis menininkų kūrybinis susivienijimas tapo išskirtiniu reiškiniu šiuolaikinėje Lietuvos fotografijoje, turėjęs įtakos ir S. Paukščio kūrybos filosofijos ir braižo formavimuisi. Autorius fotografijoje siekė individualumo, priešingai tuo metu vyravusiai fotovaizdų besaikio tiražavimo kultūrai, kūrė vienetinius fotografijos kūrinius. Tam jis pasitelkė vaizdo transformavimo priemones – naudojo montažą, koliažą, dvigubą ekspoziciją, spalvino, tonavo, užpiešė, degino ir kitaip tarpdisciplininiais būdais perkūrė fotografiją, kuri tokiu būdu tapo pagrindu autoriaus kūrybiniam polėkiui ir vizijoms išreikšti.
Po 1990–ųjų „plėšriesiems“ pasukus skirtingais kūrybiniais keliais, išryškėjo menininkų individualybės. S. Paukštys 1990–2000 m. dirbo akademinį darbą Vilniaus dailės akademijoje, buvo vienas iš Fotografijos ir videomeno katedros kūrėjų.
Tuo metu jo kūryba pakinta, dominuoja studijiniai darbai, juose išryškėja režisūriniai elementai. S. Paukštys į meninę fotografiją įveda grafikos elementų – kuria fotografiką, spalvina, klijuoja, užpiešia fotografinį vaizdą, sukurdamas daugiaplotmius kūrinius. Stiprų impulsą S. Paukščio kūrybai suteikė „Naujosios komunikacijos mokykla“ (NKM) – išgalvota institucija, jungusi maištininkus menininkus ir menotyrininkus naujojo meno judėjimui, kuriam nuo 1993 m. vadovavo S. Paukštys.
Šiuo laikotarpiu S. Paukštys fotografijai suteikė performanso išraiškos, pop kultūros saldumo. Jo kūryboje juntamos ,,fliuksiškos” nuotaikos – fotografija tampa medija išreikšti ironijai, parodijai. Ji praranda savo grynąjį pradą – joje susimaišo technikos, žanrai, ji įžengia į tarpdisciplininio meno erdvę – tampa šmaikščia žinute, reklaminiu atviruku ar konceptualia metafora. Išryškėja ir S. Paukščio kaip portretisto talentas –1994 m. įsteigė fotostudiją „Fototeatras”. Gilinimasis į fotografijos medijos esmę, jos istoriją turėjo įtakos klasikinės fotografijos stilistikos motyvams S. Paukščio kūryboje, kurie šiandien autoriaus interpretuojami ir DI pagalba.
S. Paukštys yra tarpdisciplininis kūrėjas, jo fotografiniai eksperimentai praplėtė fotografijos meninės raiškos ribas ir suvokimą. Tai maištininkas, kontekstualus menininkas, išsiskiriantis konceptualiu savitu kūrybos braižu ir asmenybe.
Nors autorius yra aktyvus šiandienos kultūrinio gyvenimo dalyvis ir aktyviai pristato savo naujausius darbus, visgi jo ankstyvoji, „plėšriųjų“ laikotarpio ir paskutiniojo XX a. dešimtmečio kūryba vis dar nepakankamai aktualizuota. Žvelgiant iš laiko perspektyvos, kūrėjo darbai įgauna vis didesnę vertę – tai laiko ir žmogaus vidinių būsenų refleksija, kurioje ryškėja autoriaus kūrybinių strategijų raida ir lūžių momentai laikmečio kontekste, atsiskleidžia autoriaus šiuolaikinio kūrybos braižo genezė.
Paroda aprėpia svarbiausias menininko kūrybines temas, idėjas, maišto formas, technikų raiškas. Ji svarbi formuojant vientisą fotografinį paveikslą, atskleidžiantį autoriaus platų kūrybos spektrą skirtingais laikotarpiais.
Parodoje eksponuojami kūriniai iš Fotografijos muziejuje saugomos S. Paukščio kūrinių kolekcijos, kuri bene gausiausiai ir išsamiausiai iš atminties institucijų rinkinių atspindi autoriaus kūrybą. Taip pat pristatomi darbai iš MO muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Ramučio Petniūno rinkinių ir autoriaus archyvo.
Paroda skirta autoriaus 60-mečiui ir 40 metų kūrybinės veiklos sukakčiai pažymėti.
Parodos kuratorė – Vilija Ulinskytė-Balzienė
Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius
Organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus
Parodą dalinai finansavo Šiaulių miesto savivaldybė
bė