Sauliaus Paukščio fotografijų paroda „Vatikano soduose“ Fotografijos muziejaus Studijoje veiks nuo 2024 m. lapkričio 12 d. iki 2024 m. gruodžio 15 d.
Iki 2024 m. lapkričio 30 d. Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje (Vilniaus g. 74) veikia lenkų fotografo Valdemaro Slivčinskio fotografijų paroda „Stovėjo bajoro dvaras“, skirta iš istorinės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kilusio žymaus poeto – Adomo Mickevičiaus (1798–1855) – gimimo 225-osioms metinėms, kurios buvo plačiai minimos 2023 m. Fotomenininko kūriniuose užfiksuoti Didžiosios Lenkijos dvarai, kuriuos per trumpą laiką aplankė poetas A. Mickevičius.
1829 m. rudenį poetas A. Mickevičius pradėjo kelionę po Europą – Italiją, Šveicariją. Sužinojęs apie 1831 m. Lenkijoje įsiplieskusį sukilimą, poetas siekė jame dalyvauti, tačiau kai atvyko prie Rusijos imperijos ir Didžiosios Lenkijos sienos esančią Poznanę, sukilimas jau buvo numalšintas. Tad nuo 1831 m. rugpjūčio iki 1832 m. kovo poetas lankėsi Didžiosios Lenkijos dvaruose – nuo mažų dvarelių iki didžiulių rūmų. Kartais net sunku patikėti, kad per tokį trumpą laiką Didžiąją Lenkiją poetas išmaišė skersai išilgai, bent keliolikai valandų apsistodamas daugybėje vietų. Būtent svetinguose Didžiosios Lenkijos dvaruose poetas paskutinį kartą ragavo nacionalinių patiekalų, grožėjosi nepakartojamais gamtovaizdžiais, prisilietė prie bajoriškos gyvensenos. Šie poeto atmintin giliai įstrigę potyriai labai padėjo jam užbaigti epinę poemą „Ponas Tadas“.
Valdemaras Slivčinskis (Waldemar Śliwczyński, g. 1958) – lenkų fotografas, leidėjas, redaktorius. Poznanės Adomo Mickevičiaus universitete baigė kultūrologijos ir filosofijos studijas, šiuo metu gyvena ir dirba Vžesnioje (Września). Yra Lenkijos fotomenininkų sąjungos narys, leidinių „Kwartalnik Fotografii“ (iki 2012 m.) ir „Wiadomości Wrzesińskie“ (nuo 1991 m.) leidėjas ir vyriausiasis redaktorius, leidyklos „Wydawnictwo Kropka Śliwczyńscy“ savininkas. Jo fotografijų parodos eksponuotos Lenkijoje, Vokietijoje, Ukrainoje, Lietuvoje. O fotografijų albumai „Tyla“ („Cisza“, 2008 m.), „Tylos topografija“ („Topografia ciszy“, 2012 m.) ir „808,2 km“ (2015 m.) įvertinti geriausių Lenkijos fotografijos leidinių konkursuose.
Parodos rengėjas – Lenkijos institutas Vilniuje, partneris – Šiaulių „Aušros“ muziejus.
Paroda „Vizijos“ atspindi naujumo ir originalumo paieškas XX a. Lietuvos fotografijoje. Joje pristatoma avangardinė, modernioji, eksperimentinė ir konceptualioji Lietuvos fotografija, skirtingi kūrėjų požiūriai, lėmę fotografijos raidos tendencijas.
Paroda (pavadinimu „VISIONS“), pristatyta šių metų tarptautiniame Białystok Interphoto festivalyje Palenkės muziejuje Balstogėje, Fotografijos muziejuje bus eksponuojama nuo 2024 m. lapkričio 7 d. iki 2024 m. gruodžio 8 d.
Paroda pradedama nuo Povilo Karpavičiaus, ėmusio fotografuoti tarpukario laikotarpiu, kūrinių. Autorius kūrė novatoriškas vaizdines konstrukcijas – pasitelkęs fotomontažą ir siurrealistines kompozicijas, tikrovę pavertė meniniu reiškiniu. Jo kūryba susiejo tarpukario fotografijos mėgėjus ir kylantį XX a. septintojo ir aštuntojo dešimtmečių fotojudėjimą.
P. Karpavičiaus įtakoje formavosi ir vadinamoji Lietuvos fotografijos mokykla, kuriai parodoje atstovauja Vitalijus Butyrinas, Aleksandras Macijauskas ir Vitas Luckus. Ankstyvieji V. Butyrino montažai priminė reportažinius kadrus, o vėliau, autoriui pasitelkus poetinius vaizdus ir simbolizmą, jo kūryboje gimė savitos siurrealistinės karalystės. A. Macijauskas išgarsėjo dinamiškomis serijomis, tokiomis kaip „Lietuvos kaimo turguose ar „Veterinarijos klinikose“, kuriose su plačiakampiu objektyvu užfiksuotos intymios ir paveikios scenos. V. Luckus, performatyvios fotografijos pradininkas, į savo kūrybą įtraukė „proto koncepciją“, perkurdamas nuotraukas, keisdamas spalvas ir savaip jas dėliodamas į unikalius derinius, kuriuos parodoje reprezentuoja ciklo „Mimai“ kūriniai.
Devintajame dešimtmetyje Lietuvos fotografijoje prasidėjo pokyčio laikotarpis. Virgilijaus Šontos cikle „Mokykla – mano namai“ buvo vaizduojama našlaičių, turinčių specialiųjų poreikių, kasdienė patirtis, gvildenamos anksčiau draustos temos ir kvestionuojamos nusistovėjusios socialinės normos. Algirdas Šeškus be baimės metė iššūkį tradicinei Lietuvos fotografijai, motyvuodamas jaunąją kartą imtis novatoriškų, konceptualių ir estetinių metodų. Violeta Bubelytė kūrė konceptualius performansus fotoaparatu, o Alfonsas Budvytis, Remigijus Pačėsa ir Vytautas Balčytis nuo dokumentinių metodų perėjo prie „defektinių“ fotografijų, sukeliančių irimo ir sulėtėjusio laiko suvokimo pojūtį. Panašiai ir Arūnas Kulikauskas bei Giedrius Liagas iš Kauno „Plėšrūnų grupės“, naudodami rastas fotografijas, apmąstė kasdienius objektus ir situacijas.
Parodoje, kurioje eksponuojami Fotografijos muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus bei privačių kolekcijų darbai, atsispindi įvairialypė ir sudėtinga Lietuvos fotografijos raida, pabrėžiamos individualios naujovės ir nepaliaujamas originalumo bei saviraiškos siekis.
Kuratoriai:
Valentyn Odnoviun
Vilija Ulinskytė-Balzienė
Koordinatorius – Mindaugas Laurinaitis
Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius
Organizatoriai:
Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus
Białystok Interphoto festivalis
Sauliaus Paukščio fotografijų paroda „Vatikano soduose“ Fotografijos muziejaus Studijoje veiks nuo 2024 m. lapkričio 12 d. iki 2024 m. gruodžio 15 d.
Ši paroda – tai fotografo Sauliaus Paukščio ekskursija po Vatikano sodus. Unikalioje ekskursijoje dalyvauja ir parodos žiūrovas. Fotografinių vaizdų pagalba keliaujame per Vatikano sodus, susipažįstame su mažiausios pasaulio valstybės kasdienybe, žiūrime į architektūros ir meno objektus: Pijaus IV vilą, Aitvarų fontaną, Lurdo grotą, Vatikano radijo pastatą, Vatikano valstybės geležinkelį, žvelgiame į nuo Vatikano kalvos atsiveriančią Romos panoramą.
Kartu su Sauliumi Paukščiu vaikščiodami Vatikano sodų takais pamatome trijų stilių – itališkojo, angliškojo ir prancūziškojo – sodų įvairovę. Itališkasis sodas formalus ir geometrinis, Prancūzų sodas išsiskiria klasikinio ir barokinio meno raiška, angliškam sodui būdingi geometriniai bruožai su natūraliais ir dirbtiniais elementais, tokiais kaip urvai, upeliai, pagodos, pavėsinės, šventyklos ir griuvėsiai.
Vatikano sodai – tai nuostabi gamtos, architektūros ir meno erdvė, užimanti 23 hektarų ploto Vatikano kalvos dalį. 1279 m. popiežius Mikalojus III savo rezidenciją iš Laterano rūmų perkėlė į Vatikaną ir aptvėrė šią teritoriją sienomis. Ant kalvos nuo seno plytėję sodai ir vynuogynai, šio popiežiaus pastangomis pasipildė daržais, pievomis ir sodu. XVI a. pradžioje popiežius Julijus II pertvarkė kraštovaizdį, kuris pagal Donato Bramantės projektą buvo padalytas į tris – Belvederio, Bibliotekos ir Kankorėžio kiemus. Taip pat buvo sukurtas stačiakampis labirintas su krūmais ir mažais visžaliais medžiais, įrėmintas Libano pušimis ir kedrais. Toje vietoje, kur Mikalojus III buvo pastatęs sieną, Bramantė sumūrijo didelę stačiakampę gynybinę sieną. Šiandien Vatikano sodai yra sudėtingas miškų, viduramžių paminklų, renesanso ir baroko pastatų, dirbtinių grotų, fontanų, skulptūrinių šventųjų atvaizdų gausus kraštovaizdis.
Tylioje ekskursijoje po Vatikaną ir jo sodus žiūrovą lydi ne akredituotas Vatikano muziejų gidas, bet Vilniaus Markučių metraštininkas Saulius Paukštys.
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė
Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius
Parodos organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus
Rėmėjai:
Šv. Ivono teisininkų draugija
Gerhard Petri Vilnius
Mūsų svetainė naudoja slapukus (angl. cookies). Šie slapukai naudojami statistikos ir rinkodaros tikslais.
Jei Jūs sutinkate, kad šiems tikslams būtų naudojami slapukai, spauskite „Sutinku“ ir toliau naudokitės svetaine.
Kad veiktų užklausos forma, naudojame sistemą „Google ReCaptcha“, kuri padeda atskirti jus nuo interneto robotų, kurie siunčia brukalus (angl. spam) ir panašaus tipo informaciją.
Taigi, kad šios užklausos forma užtikrintai veiktų, jūs turite pažymėti „Sutinku su našumo slapukais“.
Jūs galite pasirinkti, kuriuos slapukus leidžiate naudoti.
Plačiau apie slapukų ir privatumo politiką.
Funkciniai slapukai (būtini)Šie slapukai yra būtini, kad veiktų svetainė, ir negali būti išjungti. Šie slapukai nesaugo jokių duomenų, pagal kuriuos būtų galima jus asmeniškai atpažinti, ir yra ištrinami išėjus iš svetainės. |
|
Našumo slapukaiŠie slapukai leidžia apskaičiuoti, kaip dažnai lankomasi svetainėje, ir nustatyti duomenų srauto šaltinius – tik turėdami tokią informaciją galėsime patobulinti svetainės veikimą. Jie padeda mums atskirti, kurie puslapiai yra populiariausi, ir matyti, kaip vartotojai naudojasi svetaine. Tam mes naudojamės „Google Analytics“ statistikos sistema. Surinktos informacijos neplatiname. Surinkta informacija yra visiškai anonimiška ir tiesiogiai jūsų neidentifikuoja. |
|
Reklaminiai slapukaiŠie slapukai yra naudojami trečiųjų šalių, kad būtų galima pateikti reklamą, atitinkančią jūsų poreikius. Mes naudojame slapukus, kurie padeda rinkti informaciją apie jūsų veiksmus internete ir leidžia sužinoti, kuo jūs domitės, taigi galime pateikti tik Jus dominančią reklamą. Jeigu nesutinkate, kad jums rodytume reklamą, palikite šį langelį nepažymėtą. |