Lankytojams

Atgal

Šiuo metu veikiančios parodos




Chaimo Frenkelio vila-muziejus (Vilniaus g. 74, Šiauliai)

Paroda „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Dvarų kultūros paveldas“
Nuo gruodžio 3 d. Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje eksponuojama parodos dalis „Dvarų kultūros paveldas“ supažindins lankytojus su „Aušros“ muziejuje sukaupta išskirtine dvarų kultūros paveldo kolekcija bei jos patekimo į muziejų aplinkybėmis. Parodoje bus apžvelgiamos kryptingos muziejaus pastangos tarpukariu aktualizuoti dvarų kultūrinio palikimo reikšmę, pristatomas 1940–1943 metais nacionalizuotuose dvaruose organizuotas kultūros vertybių registracijos ir apsaugos procesas bei „Aušros“ muziejaus vaidmuo jame.

Parodoje bus eksponuojamos dvarų kultūros vertybės iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus rinkinių – nuo Beržėnų dvaro raktų iki vertingų XVIII–XIX a. porceliano dirbtinių, paveikslų, skulptūrų, baldų. Kai kurios iš šių vertybių visuomenei bus pristatomos pirmą kartą. Parodoje sukurta stilizuota dvaro interjero rekonstrukcija atspindės XIX a.–XX a. I p. Šiaurės Lietuvos regiono dvarų vaizdą, to meto bajorų kasdienybę, jų meninį skonį ir išsilavinimą, domėjimąsi Vakarų Europos kultūros naujovėmis ir reikšmingai papildys Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje veikiančią ekspoziciją „Provincijos dvaras ir miestas XIX a. vid. – XX a. vid.“.

Paroda Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje bus eksponuojama iki 2025 m. balandžio 13 d.

Parodos „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Dvarų kultūros paveldas“ kuratorė – Jūratė Kaučikaitė, tekstų autorė – Jovita Vilimaitienė.
Parodos dizainas – UAB ZET-A-ZET. Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius.
Organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejus. Rėmėja – LR Kultūros ministerija

Fotografijos muziejus (Vilniaus g. 140, Šiauliai)

Paroda „Vaizdai ir regėjimai“

2024 m. gruodžio 13 d. Fotografijos muziejuje atidaryta Sauliaus Paukščio kūrybos apžvalginė paroda „Vaizdai ir Regėjimai“, apimanti daugiau kaip 4 dešimtmečių autoriaus kūrybos laikotarpį – nuo pirmųjų mokyklinių fotografijos bandymų iki naujausių, šiais metais sukurtų darbų. Tai laiko ir žmogaus vidinių būsenų refleksija, kurioje ryškėja autoriaus kūrybinių strategijų raida ir lūžių momentai laikmečio kontekste, atsiskleidžia autoriaus šiuolaikinio kūrybos braižo genezė. Paroda veiks iki 2025 m. kovo 2 d.

Parodoje eksponuojami S. Paukščio kūriniai iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus – Fotografijos muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, MO muziejaus rinkinių, Ramučio Petniūno kolekcijos ir autoriaus archyvo.

Fotomenininkas avangardistas, visuomenininkas ir įvairių meno akcijų organizatorius Saulius Paukštys (g. 1964 m. Vilniuje) Lietuvos fotografijos padangėje pasirodė paskutinįjį sovietmečio dešimtmetį. Pradėjęs fotografuoti klasiokų gyvenimą, studentavimo laikais Kaune 1982–1987 m. rimtai pasinėrė į fotografijos kūrybą, eksperimentus ir savito kūrybinio kelio paieškas. Čia lemiamos reikšmės turėjo pažintys su Arūnu Kulikausku, Gintautu Stulgaičiu, Visvaldu Dragūnu ir įsitraukimas į neformalios „Plėšriųjų“ grupės veiklą.

Šis menininkų kūrybinis susivienijimas tapo išskirtiniu reiškiniu šiuolaikinėje Lietuvos fotografijoje, turėjęs įtakos ir S. Paukščio kūrybos filosofijos ir braižo formavimuisi. Autorius fotografijoje siekė individualumo, priešingai tuo metu vyravusiai fotovaizdų besaikio tiražavimo kultūrai, kūrė vienetinius fotografijos kūrinius. Tam jis pasitelkė vaizdo transformavimo priemones – naudojo montažą, koliažą, dvigubą ekspoziciją, spalvino, tonavo, užpiešė, degino ir kitaip tarpdisciplininiais būdais perkūrė fotografiją, kuri tokiu būdu tapo pagrindu autoriaus kūrybiniam polėkiui ir vizijoms išreikšti.

Po 1990–ųjų „plėšriesiems“ pasukus skirtingais kūrybiniais keliais, išryškėjo menininkų individualybės. S. Paukštys 1990–2000 m. dirbo akademinį darbą Vilniaus dailės akademijoje, buvo vienas iš Fotografijos ir videomeno katedros kūrėjų.

Tuo metu jo kūryba pakinta, dominuoja studijiniai darbai, juose išryškėja režisūriniai elementai. S. Paukštys į meninę fotografiją įveda grafikos elementų – kuria fotografiką, spalvina, klijuoja, užpiešia fotografinį vaizdą, sukurdamas daugiaplotmius kūrinius. Stiprų impulsą S. Paukščio kūrybai suteikė „Naujosios komunikacijos mokykla“ (NKM) – išgalvota institucija, jungusi maištininkus menininkus ir menotyrininkus naujojo meno judėjimui, kuriam nuo 1993 m. vadovavo S. Paukštys.

Šiuo laikotarpiu S. Paukštys fotografijai suteikė performanso išraiškos, pop kultūros saldumo. Jo kūryboje juntamos ,,fliuksiškos” nuotaikos – fotografija tampa medija išreikšti ironijai, parodijai. Ji praranda savo grynąjį pradą – joje susimaišo technikos, žanrai, ji įžengia į tarpdisciplininio meno erdvę – tampa šmaikščia žinute, reklaminiu atviruku ar konceptualia metafora. Išryškėja ir S. Paukščio kaip portretisto talentas –1994 m. įsteigė fotostudiją „Fototeatras”. Gilinimasis į fotografijos medijos esmę, jos istoriją turėjo įtakos klasikinės fotografijos stilistikos motyvams S. Paukščio kūryboje, kurie šiandien autoriaus interpretuojami ir DI pagalba.

 

S. Paukštys yra tarpdisciplininis kūrėjas, jo fotografiniai eksperimentai praplėtė fotografijos meninės raiškos ribas ir suvokimą. Tai maištininkas, kontekstualus menininkas, išsiskiriantis konceptualiu savitu kūrybos braižu ir asmenybe.

Nors autorius yra aktyvus šiandienos kultūrinio gyvenimo dalyvis ir aktyviai pristato savo naujausius darbus, visgi jo ankstyvoji, „plėšriųjų“ laikotarpio ir paskutiniojo XX a. dešimtmečio kūryba vis dar nepakankamai aktualizuota. Žvelgiant iš laiko perspektyvos, kūrėjo darbai įgauna vis didesnę vertę – tai laiko ir žmogaus vidinių būsenų refleksija, kurioje ryškėja autoriaus kūrybinių strategijų raida ir lūžių momentai laikmečio kontekste, atsiskleidžia autoriaus šiuolaikinio kūrybos braižo genezė.

Paroda aprėpia svarbiausias menininko kūrybines temas, idėjas, maišto formas, technikų raiškas. Ji svarbi formuojant vientisą fotografinį paveikslą, atskleidžiantį autoriaus platų kūrybos spektrą skirtingais laikotarpiais.

Parodoje eksponuojami kūriniai iš Fotografijos muziejuje saugomos S. Paukščio kūrinių kolekcijos, kuri bene gausiausiai ir išsamiausiai iš atminties institucijų rinkinių atspindi autoriaus kūrybą. Taip pat pristatomi darbai iš MO muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Ramučio Petniūno rinkinių ir autoriaus archyvo.

Paroda skirta autoriaus 60-mečiui ir 40 metų kūrybinės veiklos sukakčiai pažymėti.

Parodos kuratorė – Vilija Ulinskytė-Balzienė

Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius

Organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus

Parodą dalinai finansavo Šiaulių miesto savivaldybė


Šiaulių istorijos muziejus (Aušros al. 47, Šiauliai)

Parodos „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Etninės kultūros paveldas“
Šiaulių „Aušros“ muziejus buvo įkurtas prieš daugiau nei 101-erius metus – 1923 m. kovo 11 d., švenčiant pirmojo lietuviško laikraščio „Aušra“ 40-metį, ir pavadintas tuo pačiu vardu. Per intensyvios veiklos šimtmetį gausius ir turtingus eksponatų rinkinius sukaupęs muziejus, aktualizuoja pirmąsias muziejaus kolekcijas bei jų formavimo kryptis ir atidaro parodą „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais“.
 
Šiaulių istorijos muziejuje eksponuojamoje parodoje „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Etninės kultūros paveldas“ supažindinama su pagrindinėmis Šiaulių „Aušros“ muziejaus kolekcijų formavimo kryptimis: etnografinėmis ekspedicijomis, privačių asmenų muziejui perduotomis pavienėmis vertybėmis ir kolekcijomis, sukauptomis teminėmis kolekcijomis, rengiant muziejaus parodas. Pristatomas „Aušros“ muziejaus pasididžiavimas – Etnografinis archyvas – 2006 m. įtrauktas į UNESCO programos ,,Pasaulio atmintis“ Lietuvos nacionalinį registrą, pasakojama apie asmenybes, kūrusias ir puoselėjusias „Aušros“ muziejų. Parodoje eksponuojama Šiaulių „Aušros“ muziejaus rinkinių medžiaga. O tarpukariu sukauptų muziejinių vertybių didžiąją dalį galima pamatyti Šiaulių istorijos muziejaus atvirų saugyklų ekspozicijoje.

Paroda Šiaulių istorijos muziejuje bus eksponuojama iki 2025 m. balandžio 13 d.

 
Parodos „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Etninės kultūros paveldas“ kuratorė Birutė Lukošiūtė.

 
Parodos dizainas – UAB ZET-A-ZET. Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius.

Organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejus. Rėmėja – LR Kultūros ministerija

Venclauskių namai-muziejus (Vytauto g. 89, Šiauliai)

Paroda „Tarpukario moters portretas“, skirta Stanislavos Venclauskienės 150-osioms gimimo metinėms.
Nuo 2024 m. gegužės 18 d. iki 2025 m. sausio 26 d. Venclauskių namuose-muziejuje veikia paroda „Tarpukario moters portretas“, skirta Stanislavos Venclauskienės 150-osioms gimimo metinėms. 

2024 m. minėjome Lietuvos šviesuolės Stanislavos Venclauskienės 150-ąsias gimimo metines. Ši moteris buvo išskirtinė savo laikotarpio asmenybė, palikusi ryškų ir šviesų pėdsaką gimtojo miesto ir šalies istorijoje. Gimė Stanislava 1874 m. liepos 9 d. Šiauliuose bajorų Jakševičių šeimoje. Ji augo patriotiškoje aplinkoje. Abu tėvai dalyvavo 1863 m. sukilime. Stanislavos tėvas Jonas Jakševičius, tik laimingai susiklosčius aplinkybėms, išvengė mirties bausmės. Patriotiška veikla garsėjo ir Stanislavos mama Marija Rudavičiūtė. Tad mergaitė, nors augo cariniu laikmečiu, nuo pat mažens brandino meilę gimtajam kraštui ir jo žmonėms. Paaugusią vienintelę dukrą tėvai išleido mokytis į Rygą, mergaičių gimnaziją. Tuo metu Šiauliuose mergaičių gimnazijos dar nebuvo, o ji norėjo mokytis. Dar vienas drąsus šiaulietės bajoraitės žingsnis – baigus gimnaziją rinktis aktorystės meno mokslus. Stanislavą traukė teatrinė veikla, jai atidavė gražiausius savo gyvenimo metus. Būtent teatrinėje veikloje ji realizavo savo kūrybiškumą, išreiškė patriotinius jausmus, meilę Lietuvai. Per šią veiklą Stanislava įsitraukė į lietuvių tautinį atgimimą. 1899 m. rugpjūtį Palangoje ji kartu su Gabriele Petkevičaite-Bite rengė ir režisavo pirmąjį viešą lietuvišką spektaklį „Amerika pirtyje“, kuriame Stanislava atliko ir pagrindinį vaidmenį.

1902 m. Stanislava susituokė su jaunu teisininku Kazimieru Venclauskiu (1880–1940), o 1903 m. šeima sulaukė pirmagimės dukters Danutės (1903–1999). Stanislava ir toliau buvo aktyvi lietuviškų kultūrinių ir teatro veiklų organizatorė bei dalyvė. Šiauliuose, kur XX a. pradžioje virė aktyvus kultūrinis gyvenimas, Stanislavai buvo kur reikštis – Didžiosios Šiaulių gegužinės, lietuviški vakarai, dainos, dramos ir muzikos draugija „Varpas“. Iki Pirmojo pasaulinio karo buvo daug nuveikta. Karo metus Stanislava su dviem savo dukromis – Danute ir Gražbyle (1912–2017) – bei būreliu globotinių praleido pasitraukusi į Rusiją, kur buvo saugiau. Kazimieras tuo metu buvo mobilizuotas. Po karo sugrįžusi į gimtuosius Šiaulius ir į taip išsvajotą jau nepriklausomą Lietuvą Stanislava, kaip ir daugelis to meto šviesuolių, kūrė naują, prasmingą ir gražų gyvenimą. Ne tik sau, bet ir kitiems. Savo namais, savo gerove ji dalinosi su kitais, augindama našlaičius ir vaikus iš nepasiturinčių šeimų. Būdama aktyvi visuomenės narė, Stanislava neapleido ir kitų veiklų. Tarpukariu ji – ir kultūrinių veiklų dalyvė, ir visuomenininkė. Drąsiai įsitraukia ir į visai naują to meto moterims veiklą – politiką. Ji viena iš keleto moterų, tarpukariu išrinktų į Šiaulių miesto tarybą. Stanislava Venclauskienė savo gyvenimo pavyzdžiu padarė įtaką ne tik savo dukrų, bet ir globotinių pasirinkimams. Deja, vėl užklumpa karas. Nacių okupacijos metai praleisti Šiauliuose, gelbėjant žydus. Artėjant antrajai sovietinei okupacijai, 1944 m. Stanislava ryžtasi pasitraukti iš Lietuvos. Kartu su dukra Danute ir keliais globotiniais keletą metų sunkiomis sąlygomis ji praleidžia Vokietijos pabėgėlių stovyklose, kol emigruoja į JAV. Čia Stanislava praleido savo likusius gyvenimo metus iki mirties 1958 m. Ji palaidota Voterberio lietuvių kapinėse.

Stanislavos Venclauskienės jubiliejui skirta paroda atkurė jos gyvenamojo laikotarpio kontekstą. Ji parodė Stanislavą jos laikmečio aplinkoje, atskleidė to meto iššūkius ir tendencijas. Paroda pasakojo apie jos bendraamžes, bendražyges, bendramintes. Tai tarpukario moterų gyvenimo apžvalga. Parodoje iš daugybės istorinių detalių buvo kuriamas tarpukario moters portretas. Pasakojama apie moteris, kurios gyveno permainų laikotarpiu. Atėjusios iš senosios visuomenės, jos nepabijojo pirmos žengti drąsius žingsnius, imtis naujų veiklų, pakovoti už savo teises. Parodoje buvo pasakojama apie moterų veiklą lietuvių tautiniame atgimime, kaip jos prisidėjo prie Lietuvos valstybės atkūrimo, kaip dalyvavo valstybės visuomeniniame ir politiniame gyvenime. Pasakojama apie tai, kaip moterys siekė šviestis ir lavintis, kaip sunku joms buvo išsikovoti pozicijas, kiek daug reikėjo įrodinėti profesinėje veikloje. Taip pat buvo aptariamas moters statusas šeimoje, jo kismas modernėjant visuomenei, motinystės džiaugsmai ir rūpesčiai.

Parodoje buvo galima susipažinti ir su tarpukario moterų gyvenimo būdu, to meto madomis, laisvalaikiu. Vizualiniams parodos sprendimams buvo pasirinktas tarpukario Lietuvoje populiarus ir moteris žavėjęs art deco stilius. Paroda kvietė pasinerti į tarpukario moters pasaulį. Ir nepamiršti, kad šioms drąsioms ir veiklioms moterims turi būti dėkingos ir šiandienos moterys, gyvenančios dabartinėje nepriklausomoje Lietuvoje.
 
 
Organizatorius Šiaulių „Aušros“ muziejus
Parodos dizainas UAB ZET-A-ZET