Lankytojams

Atgal

Šiuo metu veikiančios parodos




Chaimo Frenkelio vila-muziejus (Vilniaus g. 74, Šiauliai)

Paroda „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Dvarų kultūros paveldas“
Nuo gruodžio 3 d. Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje eksponuojama parodos dalis „Dvarų kultūros paveldas“ supažindins lankytojus su „Aušros“ muziejuje sukaupta išskirtine dvarų kultūros paveldo kolekcija bei jos patekimo į muziejų aplinkybėmis. Parodoje bus apžvelgiamos kryptingos muziejaus pastangos tarpukariu aktualizuoti dvarų kultūrinio palikimo reikšmę, pristatomas 1940–1943 metais nacionalizuotuose dvaruose organizuotas kultūros vertybių registracijos ir apsaugos procesas bei „Aušros“ muziejaus vaidmuo jame.

Parodoje bus eksponuojamos dvarų kultūros vertybės iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus rinkinių – nuo Beržėnų dvaro raktų iki vertingų XVIII–XIX a. porceliano dirbtinių, paveikslų, skulptūrų, baldų. Kai kurios iš šių vertybių visuomenei bus pristatomos pirmą kartą. Parodoje sukurta stilizuota dvaro interjero rekonstrukcija atspindės XIX a.–XX a. I p. Šiaurės Lietuvos regiono dvarų vaizdą, to meto bajorų kasdienybę, jų meninį skonį ir išsilavinimą, domėjimąsi Vakarų Europos kultūros naujovėmis ir reikšmingai papildys Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje veikiančią ekspoziciją „Provincijos dvaras ir miestas XIX a. vid. – XX a. vid.“.

Paroda Chaimo Frenkelio viloje-muziejuje bus eksponuojama iki 2025 m. balandžio 13 d.

Parodos „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Dvarų kultūros paveldas“ kuratorė – Jūratė Kaučikaitė, tekstų autorė – Jovita Vilimaitienė.
Parodos dizainas – UAB ZET-A-ZET. Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius.
Organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejus. Rėmėja – LR Kultūros ministerija

Fotografijos muziejus (Vilniaus g. 140, Šiauliai)

Paroda „Vaizdai ir regėjimai“

2024 m. gruodžio 13 d. Fotografijos muziejuje atidaryta Sauliaus Paukščio kūrybos apžvalginė paroda „Vaizdai ir Regėjimai“, apimanti daugiau kaip 4 dešimtmečių autoriaus kūrybos laikotarpį – nuo pirmųjų mokyklinių fotografijos bandymų iki naujausių, šiais metais sukurtų darbų. Tai laiko ir žmogaus vidinių būsenų refleksija, kurioje ryškėja autoriaus kūrybinių strategijų raida ir lūžių momentai laikmečio kontekste, atsiskleidžia autoriaus šiuolaikinio kūrybos braižo genezė. Paroda veiks iki 2025 m. kovo 2 d.

Parodoje eksponuojami S. Paukščio kūriniai iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus – Fotografijos muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, MO muziejaus rinkinių, Ramučio Petniūno kolekcijos ir autoriaus archyvo.

Fotomenininkas avangardistas, visuomenininkas ir įvairių meno akcijų organizatorius Saulius Paukštys (g. 1964 m. Vilniuje) Lietuvos fotografijos padangėje pasirodė paskutinįjį sovietmečio dešimtmetį. Pradėjęs fotografuoti klasiokų gyvenimą, studentavimo laikais Kaune 1982–1987 m. rimtai pasinėrė į fotografijos kūrybą, eksperimentus ir savito kūrybinio kelio paieškas. Čia lemiamos reikšmės turėjo pažintys su Arūnu Kulikausku, Gintautu Stulgaičiu, Visvaldu Dragūnu ir įsitraukimas į neformalios „Plėšriųjų“ grupės veiklą.

Šis menininkų kūrybinis susivienijimas tapo išskirtiniu reiškiniu šiuolaikinėje Lietuvos fotografijoje, turėjęs įtakos ir S. Paukščio kūrybos filosofijos ir braižo formavimuisi. Autorius fotografijoje siekė individualumo, priešingai tuo metu vyravusiai fotovaizdų besaikio tiražavimo kultūrai, kūrė vienetinius fotografijos kūrinius. Tam jis pasitelkė vaizdo transformavimo priemones – naudojo montažą, koliažą, dvigubą ekspoziciją, spalvino, tonavo, užpiešė, degino ir kitaip tarpdisciplininiais būdais perkūrė fotografiją, kuri tokiu būdu tapo pagrindu autoriaus kūrybiniam polėkiui ir vizijoms išreikšti.

Po 1990–ųjų „plėšriesiems“ pasukus skirtingais kūrybiniais keliais, išryškėjo menininkų individualybės. S. Paukštys 1990–2000 m. dirbo akademinį darbą Vilniaus dailės akademijoje, buvo vienas iš Fotografijos ir videomeno katedros kūrėjų.

Tuo metu jo kūryba pakinta, dominuoja studijiniai darbai, juose išryškėja režisūriniai elementai. S. Paukštys į meninę fotografiją įveda grafikos elementų – kuria fotografiką, spalvina, klijuoja, užpiešia fotografinį vaizdą, sukurdamas daugiaplotmius kūrinius. Stiprų impulsą S. Paukščio kūrybai suteikė „Naujosios komunikacijos mokykla“ (NKM) – išgalvota institucija, jungusi maištininkus menininkus ir menotyrininkus naujojo meno judėjimui, kuriam nuo 1993 m. vadovavo S. Paukštys.

Šiuo laikotarpiu S. Paukštys fotografijai suteikė performanso išraiškos, pop kultūros saldumo. Jo kūryboje juntamos ,,fliuksiškos” nuotaikos – fotografija tampa medija išreikšti ironijai, parodijai. Ji praranda savo grynąjį pradą – joje susimaišo technikos, žanrai, ji įžengia į tarpdisciplininio meno erdvę – tampa šmaikščia žinute, reklaminiu atviruku ar konceptualia metafora. Išryškėja ir S. Paukščio kaip portretisto talentas –1994 m. įsteigė fotostudiją „Fototeatras”. Gilinimasis į fotografijos medijos esmę, jos istoriją turėjo įtakos klasikinės fotografijos stilistikos motyvams S. Paukščio kūryboje, kurie šiandien autoriaus interpretuojami ir DI pagalba.

 

S. Paukštys yra tarpdisciplininis kūrėjas, jo fotografiniai eksperimentai praplėtė fotografijos meninės raiškos ribas ir suvokimą. Tai maištininkas, kontekstualus menininkas, išsiskiriantis konceptualiu savitu kūrybos braižu ir asmenybe.

Nors autorius yra aktyvus šiandienos kultūrinio gyvenimo dalyvis ir aktyviai pristato savo naujausius darbus, visgi jo ankstyvoji, „plėšriųjų“ laikotarpio ir paskutiniojo XX a. dešimtmečio kūryba vis dar nepakankamai aktualizuota. Žvelgiant iš laiko perspektyvos, kūrėjo darbai įgauna vis didesnę vertę – tai laiko ir žmogaus vidinių būsenų refleksija, kurioje ryškėja autoriaus kūrybinių strategijų raida ir lūžių momentai laikmečio kontekste, atsiskleidžia autoriaus šiuolaikinio kūrybos braižo genezė.

Paroda aprėpia svarbiausias menininko kūrybines temas, idėjas, maišto formas, technikų raiškas. Ji svarbi formuojant vientisą fotografinį paveikslą, atskleidžiantį autoriaus platų kūrybos spektrą skirtingais laikotarpiais.

Parodoje eksponuojami kūriniai iš Fotografijos muziejuje saugomos S. Paukščio kūrinių kolekcijos, kuri bene gausiausiai ir išsamiausiai iš atminties institucijų rinkinių atspindi autoriaus kūrybą. Taip pat pristatomi darbai iš MO muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Ramučio Petniūno rinkinių ir autoriaus archyvo.

Paroda skirta autoriaus 60-mečiui ir 40 metų kūrybinės veiklos sukakčiai pažymėti.

Parodos kuratorė – Vilija Ulinskytė-Balzienė

Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius

Organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus

Parodą dalinai finansavo Šiaulių miesto savivaldybė


Šiaulių istorijos muziejus (Aušros al. 47, Šiauliai)

Parodos „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Etninės kultūros paveldas“
Šiaulių „Aušros“ muziejus buvo įkurtas prieš daugiau nei 101-erius metus – 1923 m. kovo 11 d., švenčiant pirmojo lietuviško laikraščio „Aušra“ 40-metį, ir pavadintas tuo pačiu vardu. Per intensyvios veiklos šimtmetį gausius ir turtingus eksponatų rinkinius sukaupęs muziejus, aktualizuoja pirmąsias muziejaus kolekcijas bei jų formavimo kryptis ir atidaro parodą „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais“.
 
Šiaulių istorijos muziejuje eksponuojamoje parodoje „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Etninės kultūros paveldas“ supažindinama su pagrindinėmis Šiaulių „Aušros“ muziejaus kolekcijų formavimo kryptimis: etnografinėmis ekspedicijomis, privačių asmenų muziejui perduotomis pavienėmis vertybėmis ir kolekcijomis, sukauptomis teminėmis kolekcijomis, rengiant muziejaus parodas. Pristatomas „Aušros“ muziejaus pasididžiavimas – Etnografinis archyvas – 2006 m. įtrauktas į UNESCO programos ,,Pasaulio atmintis“ Lietuvos nacionalinį registrą, pasakojama apie asmenybes, kūrusias ir puoselėjusias „Aušros“ muziejų. Parodoje eksponuojama Šiaulių „Aušros“ muziejaus rinkinių medžiaga. O tarpukariu sukauptų muziejinių vertybių didžiąją dalį galima pamatyti Šiaulių istorijos muziejaus atvirų saugyklų ekspozicijoje.

Paroda Šiaulių istorijos muziejuje bus eksponuojama iki 2025 m. balandžio 13 d.

 
Parodos „ŠAM – 101: pirmųjų kolekcijų pėdsakais. Etninės kultūros paveldas“ kuratorė Birutė Lukošiūtė.

 
Parodos dizainas – UAB ZET-A-ZET. Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius.

Organizatorius – Šiaulių „Aušros“ muziejus. Rėmėja – LR Kultūros ministerija

Venclauskių namai-muziejus (Vytauto g. 89, Šiauliai)

Paroda „Antanas Smetona: nelengvi pasirinkimai“
Nuo 2025 m. vasario 16 d. Venclauskių namuose-muziejuje (Vytauto g. 89, Šiauliai) eksponuojama Istorinės LR Prezidentūros Kaune paroda „Antanas Smetona: nelengvi pasirinkimai“. Ši paroda kviečia sugrįžti į Vasario 16-osios Lietuvą ir iš arčiau pažvelgti į vieną iš svarbiausių ją kūrusių asmenybių – Antaną Smetoną.

Paroda buvo parengta 2023 m., minint Lietuvos Respublikos Prezidento Antano Smetonos 150-ąsias gimimo metines. Ji eksponuota Istorinėje LR Prezidentūroje Kaune, o šiais metais atkeliauja į kitų tarpukario Lietuvos visuomenės, politikos veikėjų – Venclauskių – namus. Tiesa, reikia pastebėti, kad namų šeimininkas Kazimieras Venclauskis A. Smetonos politikai nepritarė. K. Venclauskio, kaip socialdemokratų partijos veikėjo, politinės pažiūros buvo visai kitokios. Tuo tarpu Stanislavos Venclauskienės požiūris buvo artimesnis A. Smetonai. S. Venclauskienė priklausė Tautos pažangos partijai, o vėliau buvo viena iš Lietuvos tautininkų sąjungos Šiaulių skyriaus steigėjų, kovojo dėl skyriaus pirmininkės posto.

Paroda „Antanas Smetona: nelengvi pasirinkimai“ lankytojų dėmesiui pateikia 17 svarbių pasirinkimų, kuriuos teko priimti A. Smetonai asmeniškai arba kolegialiai. Kiekvienas pasirinkimas išnagrinėtas remiantis istorine medžiaga – archyviniais dokumentais, atsiminimais, moksline istoriografija, parengti „prieš“ ir „už“ argumentai, kurie leidžia suprasti ir asmenybės, ir bendražygių, ir tuomečio politinio konteksto įtaką priimtiems sprendimams. Didesnės ar mažesnės dilemos veda lankytojus A. Smetonos gyvenimo keliu iki 1940 m. birželio 15 d. apsisprendimo pasitraukti iš šalies ir leidžia geriau pažinti ne tik šį kertinį istorijos veikėją, bet ir visą nepriklausomos Lietuvos epochą.

Paroda interaktyvi, ją tyrinėti galima keliais skirtingais būdais. Paprasčiausias būdas – tiesiog chronologiškai susipažinti su A. Smetonos pasirinkimais jo gyvenimo ir politinės veiklos kelyje. „Pasimatavus Prezidento batus“ gali atsiverti nauji horizontai! Vertinantys savirefleksiją turėtų rinktis lyginamąjį kelią ir pabandyti atsakyti, o ką aš daryčiau tokioje situacijoje? Kodėl nepasikalbėjus apie tai su kitais parodos lankytojais, o gal tikrai būta kitų alternatyvių kelių? Parodos organizatoriai tiki, kad bet kuris pasirinktas kelias leis ne tik geriau pažinti A. Smetonos asmenybę, bet ir pajusti istorinių sprendimų atsakomybės naštą.

Parodą papildo Šiaulių „Aušros“ muziejuje saugomi su Antanu Smetona susiję eksponatai: knygos, fotografijos, atvirukai. Eksponuojamas ir kvietimas, ant kurio – autentiškas A. Smetonos parašas. Tai 1941 m. gegužės 1 d. Lietuvos Prezidentui priimti komiteto Klivlande kvietimas Marės ir Justino Miščikų šeimai, kurio kitoje pusėje yra Prezidento autografas. Išskirtinis eksponatas – iki šiol neeksponuotas Antano Smetonos portretas, kurį 1938 m. sukūrė žinomas tarpukario Lietuvos dailininkas Adomas Varnas.

Parodos kuratorė – dr. Ingrida Jakubavičienė

Paroda veikia iki 2025-05-18.

Parodos organizatoriai:
Istorinė Lietuvos Respublikos Prezidentūra Kaune, Šiaulių „Aušros“ muziejus