Naujienos

Atgal

Fotografijos muziejuje – paroda „Vizijos“, atspindinti naujumo ir originalumo paieškas XX a. Lietuvos fotografijoje

2024-11-14

Lapkričio 14 d. 17.30 val. Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinyje – Fotografijos muziejuje (Vilniaus g. 140, Šiauliai), atidaryta paroda „Vizijos“, kurioje pristatoma avangardinė, eksperimentinė ir konceptualioji XX a. Lietuvos fotografija.

Parodoje eksponuojami Povilo Karpavičiaus, Vitalijaus Butyrino, Aleksandro Macijausko, Vito Luckaus, Virgilijaus Šontos, Algirdo Šeškaus, Alfonso Budvyčio, Remigijaus Pačėsos, Vytauto Balčyčio, Arūno Kulikausko, Giedriaus Liago ir Violetos Bubelytės kūriniai iš Fotografijos muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus bei privačių kolekcijų.

Paroda (pavadinimu „VISIONS“) kuratorių Valentyn Odnoviun ir Fotografijos muziejaus vadovės Vilijos Ulinskytės-Balzienės buvo parengta tarptautiniam Białystok Interphoto festivaliui Lenkijoje. Ji eksponuota Baltstogės rotušėje (Palenkės muziejuje) šių metų spalį.

Fotografijos muziejuje pristatyta papildyta parodos versija. Joje atsispindi įvairialypė Lietuvos fotografijos raida, pabrėžiamos individualios naujovės ir originalumo bei saviraiškos siekis. Parodos pasakojimas pradedamas nuo P. Karpavičiaus kūrybos. Jau tarpukariu pradėjęs eksperimentuoti, autorius kūrė novatoriškas vaizdines konstrukcijas, naudodamas fotomontažą ir įvairius fotocheminius procesus, tikrovę pavertė meniniu reiškiniu. P. Karpavičiaus asmuo susiejo tarpukario fotografijos mėgėjus ir kylantį XX a. septintojo ir aštuntojo dešimtmečių fotojudėjimą. Autoriaus įtakoje formavosi ir vadinamoji Lietuvos fotografijos mokykla, kuriai parodoje atstovauja V. Butyrinas, A. Macijauskas ir V. Luckus.

Ankstyvieji V. Butyrino montažai priminė reportažą, tačiau vėliau autorius pasuko į simbolizmą ir kūrė poetinių vaizdinių kupinas savitas siurrealistines karalystes. A. Macijauskas išgarsėjo dinamiškomis serijomis „Lietuvos kaimo turguose“, „Veterinarijos klinikose“, kuriose su plačiakampiu objektyvu užfiksuotos intymios ir paveikios scenos. V. Luckus, performatyvios fotografijos pradininkas, į savo kūrybą įtraukė „proto koncepciją“, perkūrė nuotraukas, keitė spalvas ir savaip jas dėliojo į unikalius derinius, kuriuos parodoje reprezentuoja ciklo „Mimai“ kūriniai.

Devintajame dešimtmetyje Lietuvos fotografijoje prasidėjo pokyčio laikotarpis. V. Šontos cikle „Mokykla – mano namai“ buvo vaizduojama specialiųjų poreikių turinčių našlaičių kasdienė patirtis, gvildenamos anksčiau draustos temos ir kvestionuojamos nusistovėjusios socialinės normos. A. Šeškus be baimės metė iššūkį tradicinei Lietuvos fotografijai, motyvavo jaunąją kartą imtis novatoriškų ir konceptualių estetinių metodų.

V. Bubelytė kūrė konceptualius fotoperformansus, o A. Budvytis, R. Pačėsa ir V. Balčytis nuo dokumentikos perėjo prie „defektinių“ fotografijos metodų, sukeliančių irimo ir sulėtėjusio laiko suvokimo pojūtį. Panašiai ir A. Kulikauskas bei G. Liagas iš Kauno „Plėšrūnų grupės“, perkurdami rastas fotografijas, apmąstė kasdienius objektus ir situacijas.

Paroda Fotografijos muziejuje bus eksponuojama nuo 2024 m. lapkričio 7 d. iki 2024 m. gruodžio 8 d.

Parodos koordinatorius – Mindaugas Laurinaitis.

Parodos komunikacijos dizaineris – Darius Linkevičius.

Organizatoriai: Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinys – Fotografijos muziejus ir Białystok Interphoto festivalis.